Photobucket
Choppersgarage -> 3RPM – RANTAIAN REVOLUSI DAN RESOLUSI PENUNGGANG M

InvisionFree - Free Forum Hosting
Free Forums. Reliable service with over 8 years of experience.

Learn More · Sign-up Now
Welcome to Choppersgarage. We hope you enjoy your visit.


You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.


Join our community!


If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:


 

 3RPM – RANTAIAN REVOLUSI DAN RESOLUSI PENUNGGANG M, Memorandum 3RPM
chopperSengkek
Posted: Jul 21 2011, 08:50 AM


Geng Kak Limah!!!


Group: Members
Posts: 5,363
Member No.: 441
Joined: 22-April 09



from : 'Bro' Lando Zawawi Lando a.k.a Dr Moto

TUJUAN 3RPM

3RPM adalah satu gagasan kelab-kelab, bengkel dan media cetak berkaitan motosikal yang berjuang demi hak, kepentingan dan tuntutan-tuntutan pengguna motosikal diseluruh negara.


MATLAMAT DAN PERJUANGAN 3RPM

1. Menjaga hak dan kepentingan pengguna jalan raya.

Adalah menjadi teras utama perjuangan 3RPM untuk memastikan hak dan kepentingan pengguna jalanraya terutamanya bagi golongan penunggang motosikal. Hak penunggang untuk dihormati dan tidak dilabel/dilayan sebagai pengguna jalanraya kelas ke-2. Kepentingan penunggang untuk menikmati prasarana jalinan jalanraya yang baik dan selamat. Sebagai contoh: Jalan raya yang berlopak dan sering banjir amat merbahaya bagi setiap penunggang di jalanraya. Lampu jalan yang tidak dipasang terutama dilaluan sunyi juga membawa risiko kes samun dan rompak pada penunggang.


2. Penambah-baikan kondisi lorong motosikal yang telah sedia ada.

Lorong-lorong motosikal terutama di Lembah Kelang (Laluan motosikal KL-Shah Alam di Lebuhraya Persekutuan dan Laluan Motosikal di Lebuhraya KESAS). Sebagai contoh: Dahan pokok yang terlalu rendang, berlubang, banjir dibawah terowong motosikal.

3. Menggesa pihak berkuasa membuat sekatan jalanraya (roadblock) ditempat yang sesuai.

Terdapat sesetengah sekatan jalanraya dilakukan dikawasan yang kurang sesuai untuk menghentikan penunggang. Sebagai contoh: sebarang sekatan jalanraya di selekoh tajam akan membuat penunggang terperanjat. Ini kerana kebanyakan kes samun juga berlaku di kawasan selekoh tajam. Sekatan di laluan tersembunyi juga seharusnya dijalankan dengan bantuan cahaya seperti lampu spotlight, yang bukan sahaja menjadikan lokasi operasi lebih terang, malah memudahkan anggota mengenalpasti suspek. Penunggang juga akan berasa lebih selamat dari ditipu oleh anggota ‘palsu’. Selain ini, sekatan jalanraya kecil juga harus dipantau oleh sekurang-kurangnya seorang pegawai bagi mengurangkan risiko kejadian rasuah di lokasi sekatan.


4. Memperjuangkan pengurangan harga motosikal berkuasa tinggi agar dapat dinikmati oleh semua penunggang di negara ini. (Duti Import dan Duti Eksais)

Harga motosikal berkuasa tinggi dinegara ini amat mahal berbanding negara jiran (Thailand dan Singapura). Masalah harga motor yang terlalu mahal ini sebenarnya menghalang penunggang untuk memiliki motosikal yang lebih baik dan lebih selamat untuk digunakan. Harga motosikal berkuasa tinggi yang jauh lebih murah dinegara jiran pula menjadikan Malaysia sebagai tempat pelupusan motosikal mereka (kerana wujud peluang untuk membeli motosikal skrap secara haram yang amat murah).


5. Kempen Pendidikan Saling Menghormati.

Mengurangi kes penunggang motosikal yang sering di himpit di jalan raya oleh kenderaan – kenderaan lain terutama lori dan bas. i.e: Kempen Pandang Cermin Sisi dan Kempen Sifat Murni dikalangan SEMUA Pengguna Jalanraya..

6. Usaha membenteras kejadian ragut bermotosikal dan rompakan di laluan motosikal .

Banyak kes rompak terhadap penunggang terutama di laluan KL-Shah Alam (Lebuhraya Persekutuan dan KESAS). Kejadian ragut bermotosikal juga amat berleluasa terutama di kawasan Lembah Kelang. Perlu difahami, penunggang motorsikal lebih ‘terdedah’ dengan risiko-risiko ini jika dibandingkan dengan pemandu kereta.



7. Kelulusan dari pihak Kementerian Pengangkutan Jalan dan penguatkuasa untuk motosikal membawa trailer kecil bagi membawa barang.

Penggunaan trailer kecil dibelakang motosikal sudah wujud sebagai salah satu aksesori motosikal sejak sekian lama terutama dinegara barat. Jika digunakan dengan betul, rakyat yang berpendapatan rendah akan lebih selamat menunggang untuk membeli barang-barang harian dengan menggunakan trailer ini. Jalanraya negara juga akan lebih selamat tanpa ada peruncit yang menunggang motosikal dengan membawa tong gas kesana-sini.


8. Kelulusan dari Kementerian Pengangkutan Jalan dan penguatkuasa untuk modifikasi ringan (light modification) terhadap motorsikal hak milik persendirian.

Modifikasi ringan bukan sahaja diminati oleh kebanyakan belia bermotosikal untuk tujuan gaya, malah ianya juga bagi tujuan praktikal.

Penambah baikan seperti menukar brek dram kepada brek cakera (disk), tentu menjanjikan kuasa berhenti yang lebih, cepat dan yakin. Begitu juga dengan modifikasi untuk ‘custom bike’. Industri ‘Custom bike’ dinegara barat sudah berjaya menjana berbillion dollar. Selama ini ‘Custom bike’ akan dipanggil untuk memeriahkan acara-acara belia namun selepas itu pemilik harus menyimpan semula kerana takut disita JPJ atas kesalahan mengubahsuaian. Seharusnya ada cara yang dapat difikirkan bagi mengatasi masalah ini.

*PERIHAL INI SUDAH MENDAPAT PERHATIAN DAN PERSETUJUAN DARI DATO SOHAIMI (KETUA BIRO EKONOMI PEMUDA PADA 3/7/11)

9. Menjaga nama baik kelab-kelab motosikal agar tidak disalah guna oleh individu, kumpulan atau event tertentu untuk kepentingan diri sendiri.

Akhir-akhir ini banyak acara event yang memperdayakan kelab-kelab motosikal.. Setelah ahli-ahli kelab dikumpulkan (ada yang tiba dari jauh, contohnya Johor!) ada penganjur yang bersikap lepas tangan walaupun mereka telah berjanji untuk menyediakan tempat tinggal, token dan makan minum. Kehadiran kelab-kelab motosikal ini hanyalah bagi meramaikan dan untuk diambil gambar bagi memujuk penaja untuk mengeluarkan bajet.
Top
chopperSengkek
Posted: Jul 21 2011, 08:54 AM


Geng Kak Limah!!!


Group: Members
Posts: 5,363
Member No.: 441
Joined: 22-April 09



saya angkat tangan setuju... ada sape2 yg setuju, sila angkat tangan mcm saya!..

(Posted Image)


sila la komen2 & kritik2
Top
penunggu
Posted: Jul 21 2011, 09:23 AM


Otai


Group: Members
Posts: 1,561
Member No.: 220
Joined: 19-June 08



harap jadi kenyataan..

tang no.4 tuh memang aku dok tunggu ajer.. ;)
Top
bUd_StrAngeR
Posted: Jul 21 2011, 10:12 AM


..


Group: Members
Posts: 2,006
Member No.: 305
Joined: 13-October 08



Saya bersependapat dengan abe penunggu...Bila lagi kite nak pake moto beso ye yoep... :lol: :lol:
Top
chopperSengkek
Posted: Jul 22 2011, 08:50 AM


Geng Kak Limah!!!


Group: Members
Posts: 5,363
Member No.: 441
Joined: 22-April 09



aku suka yg no 8 tu :) ...tapi bukan ringan jer, berat pun sama la
Top
Red Hot Cili Api
Posted: Jul 22 2011, 11:37 AM


Otai


Group: Members
Posts: 159
Member No.: 746
Joined: 4-January 11



Aaaa... yang ini aku x stuju.................................. klo ade sesape yg x setuju.....


Sbgai penonggang sejati, ble perkara2 tersebot dpt dilaksanakan mmg jelas terasa nekmatnya!!!! (mee seedap style)

Bak kate Bro CS & Penunggu, no 4 & 8 adalah menjadi igauan saye jugaa!!
Top
ketetel
Posted: Oct 12 2011, 09:17 AM


u get what u talks..


Group: Members
Posts: 2,078
Member No.: 383
Joined: 29-December 08



Sangattttt...setujuuuuu...!!!!!


Harap-harap tak menjadi tukun atas kertas je cadangan ni...
Top
« Next Oldest | Law & Enforcement | Next Newest »
InvisionFree - Free Forum Hosting
Create a free forum in seconds.
Learn More · Register Now

Topic Options



Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.1298 seconds | Archive