....

Create your own social network with a free forum.
InvisionFree - Free Forum Hosting
Welcome to Trøndersprett hoppeklubb. We hope you enjoy your visit.

You're currently viewing our forum as a guest. This means you are limited to certain areas of the board and there are some features you can't use. If you join our community, you'll be able to access member-only sections, and use many member-only features such as customizing your profile, sending personal messages, and voting in polls. Registration is simple, fast, and completely free.

Join our community!

If you're already a member please log in to your account to access all of our features:

Name:   Password:

Sele, ulike kaninkropper og typer
Camilla
Posted: Oct 3 2008, 07:05 PM

Advanced Member

Group: Members
Member No.: 36

I dag har vi hatt en liten selediskusjon på treninga vår.

Hos oss er det vill blanding i hvem som har H-sele og brystsele på kaninene sine,men så kom spørsmålene da om det er noen ting som tilsier at en kanin heller bør ha den ene typen enn den andre?

På mine kaniner virker det som de som er litt faste i kroppen, med stor fart og gjerne er litt sterke og vil hit og dit trives best i brystsele, mens de treigere og gjerne litt mer hengslete, som gjerne må vises veien med hånden blir forstyrret av brystselen og går bedre i h-sele. Selvfølgelig ikke alle det fungerer likedan på, men det er hovedlinja.

Nå er jeg hestedame med litt helling til natural horsemanship så jeg tenker alltid med alt vi kler på dyr at minst mulig og minst mulig forsterkning fra mennesker på dette og dyret i sin helhet er målet. Hvordan opplever dere andre dette med forskjell på selene til ulike typer kaniner om det er noen?

Anne
Posted: Oct 3 2008, 07:26 PM

Advanced Member

Group: Admin
Member No.: 3

Denne kan bli interesann for selne virker ikke likedann på alle kaniner.
Det jeg tror er minuset med brystsela på slanke og smale kaniner er at den ligger godt på de og at kaninen ikke da kjenne hvor trykket fra lina kommer så godt.
Da tror jeg brystreima blir mer til irritasjon fordi den ikke ligger godt mot brystet.
H-sele er det veldig lenge siden jeg har prøvd, men på rolige kaniner syntes jeg den var grei nok.
Den sela jeg gentlig liker aller best er vel den siste seltypen jeg laga.
Den sitter veldig godt og og når kaninene drar så blir den stoppet på ven veldig fin måte med den reima mellom føttene.
Den reima gjør også at jeg søler meg sikker på at den ikke får føttene opp i brystreima.
Minuset er når den skal på. Får få dette tredd over hodet liker de ikke.
Jeg bruker nesten altid den siste typen når jeg skal lære nye kaniner å gå i sele fordi jeg syns den forsterker singnalene mine godt og jeg kan holde litt igjenn på en fin måte.

Var ikke ment som et reklameinnlegg selv om det kan virke sånn

Camilla
Posted: Oct 3 2008, 08:03 PM

Advanced Member

Member No.: 36

Jeg har også litt tro på den nye typen du lagde til kaniner som krever litt av selen under føring, men desverre her ihvertfall så er det de kaninene som kunne trengt en sånn som det er en liten kamp å få sela påwink.gif

Har bare testa den ut på hermelin vi da og de vi har her er jo ikke akkurat av det kvasse slaget.
Mali
Posted: Oct 3 2008, 08:08 PM

Advanced Member

Member No.: 17

QUOTE (Camilla @ Oct 3 2008, 07:03 PM)
Har bare testa den ut på hermelin vi da og de vi har her er jo ikke akkurat av det kvasse slaget.

Haha laugh.gif Bare å prøve den på Snuttis det, så får dere svar på det spørsmålet med en gang rolleyes.gif

Selv synes jeg faktisk ikke det spiller noen rolle hvilken sele man bruker. Kaninene mine hopper likedan sammen hvilken sele, så lenge de er vant til den wink.gif
Anne
Posted: Oct 3 2008, 08:35 PM

Advanced Member

Group: Admin
Member No.: 3

Saken når det gjelder den kampen er å gjøre den intens og kort. og helst uten noe publikum.
Har lurt litt på andre måter å få til remene fram på, men har ikke kommet til noe godt resultat.
For dette er et så stort minus at en bør være rimelig dreven for å få den på, ja.
Denne bør absolutt ikke anbefales til nybgynnere.
Sarah
Posted: Oct 4 2008, 08:31 PM

TSHK

Group: TSHK
Member No.: 32

For meg så fungerer den brystselen best på kaninene som er mer kontrolert og ikke tar mange korrigeringer( Ribo, Ravn, Lynet, Cie, Eggie, Sandy, Elvis, Trampa, Loca er de vi bruker det på) disse er da mye enklere å "styre" med kroppen og trenger ikke å dras så mye i lina. Den nye typen som Anne har startet å lage den syns vi her fungerer best på kaniner som korrigerer mye mer, stresser og løper fort fort fort hele tiden, syns den gir bedre støtte til kaninene når det trengs å dras litt mer i den, tenker da på Sonic og Bamse som ble mye mye mye bedre å før etter at vi prøvde den nye typen på dem:)
Vi har jo kaniner i forskjellig størrelser og fasonger så vet ikke om det kanskje er det som teller mest på båndet, syns mer det går på oppførsel og hvordan kaninen er på en måte... Lynet og Sonic har jo ganske lik kroppsbygning, men de fungerer best med forsjellige bånd:)
« Next Oldest | Diskusjon | Next Newest »
InvisionFree - Free Forum Hosting
Free Forums with no limits on posts or members.
Learn More · Sign-up Now

Topic Options

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.0691 seconds | Archive